top of page
  • Writer's pictureAzleena Zainal Abidin

India sekat eksport beras hancur

Updated: 13 Sep 2022

Ketika harga tempatan dalam aliran meningkat, India melarang eksport keluar beras hancur.


 

Artikel berita ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia




Menurut sebuah syarikat eksport beras, larangan India terhadap eksport beras hancur akan membantu Vietnam mendapat lebih banyak peluang dalam meluaskan pasaran eksport beras.

Pada 8 September 2022, Jabatan Perdagangan Luar, India telah mengeluarkan Notis No. 31/2015-2020, iaitu memutuskan bagi pengharaman eksport beras hancur, kod HS 1006 40 00, berkuat kuasa dari 2 September 2022. Walau bagaimanapun, beberapa konsainmen akan terus dieksport sehingga 15 September 2022, jika salah satu daripada syarat berikut dipenuhi, iaitu:

  • Barang mula dimuatkan ke atas kapal sebelum notis ini;

  • Bil muatan telah dikeluarkan dan kapal telah berlabuh dan berlabuh di pelabuhan India dan nombor simpanan kapal telah diperuntukkan; dan

  • Penghantaran telah dipindahkan ke Kastam sebelum notis dan telah didaftarkan pada sistem oleh Kastam.

Mengulas mengenai larangan India terhadap eksport beras hancur, Encik Nguyen Quang Hoa, Pengarah Duong Vu Co., Ltd. (Thu Thua, Long An) berkata bahawa ini adalah peluang bagi pengeksport beras Vietnam untuk menaikkan harga beras eksport dalam masa terdekat. Menurut beliau, pengeluaran beras bagi tujuan eksport oleh India banyak memberi kesan kepada pasaran global kerana jumlahnya yang besar.






6 lihatan0 komen

Comentários


Os comentários foram desativados.
bottom of page