top of page
  • Writer's pictureFadly Amri

Tahap sekuriti makanan Malaysia

Updated: 3 Apr


Infografik Sekuriti Makanan Malaysia
Infografik Sekuriti Makanan Malaysia

"Bahawa pada tahun 2022, terjadi penurunan dalam persekitaran makanan global untuk tahun ketiga berturut-turut. Penurunan ini merupakan ancaman serius terhadap keselamatan makanan secara umum. Ini mungkin disebabkan oleh berbagai faktor, termasuk perubahan iklim, masalah dalam rantaian makanan, dan konflik di beberapa wilayah yang mengganggu pengeluaran dan pengedaran makanan."


Indeks Sekuriti Makanan Global ke-11 yang diterbitkan oleh The Economist Intelligence Unit (EIU) melaporkan bahawa pada tahun 2022, terjadi penurunan dalam persekitaran makanan global untuk tahun ketiga berturut-turut. Penurunan ini merupakan ancaman serius terhadap keselamatan makanan secara umum. Ini mungkin disebabkan oleh berbagai faktor, termasuk perubahan iklim, masalah dalam rantaian makanan, dan konflik di beberapa wilayah yang mengganggu pengeluaran dan pengedaran makanan.

Kajian ini telah menyimpulkan beberapa isu penting, salah satunya adalah pelebaran jurang sekuriti makanan yang semakin besar di antara negara-negara yang memiliki tingkat prestasi tinggi dan negara-negara yang berada di posisi terbawah di antara 113 negara yang dijadikan sampel kajian. Jurang antara negara yang berprestasi tinggi dan negara di kedudukan terbawah semakin melebar sejak 2019, mencerminkan ketidakseimbangan dalam sistem makanan global.

Lapan daripada sepuluh negara di kedudukan teratas merupakan negara-negara Eropah yang berpendapatan tinggi. Finland (Skor 83.7), Ireland (Skor 81.7), dan Norway (Skor 80.5) merupakan tiga negara teratas, sementara Jepun (Skor 79.5) dan Kanada (Skor 79.1) adalah dua negara di luar Eropah yang mengisi baki dua tempat dalam senarai sepuluh teratas tersebut.

Secara keseluruhan, Malaysia mengalami penurunan dua mata tangga dan kini di kedudukan ke-41, berkongsi dengan Arab Saudi, mencapai skor keseluruhan yang sama iaitu 69.9.

Malaysia mencatat prestasi yang mengagumkan dengan mencapai skor 87 di tempat ke-30 dalam kategori Kebolehcapaian (Affordability). Skor ini menunjukkan bahawa pengguna di negara ini memiliki kemampuan yang baik untuk membeli makanan, dengan kuasa beli yang optima, serta sokongan dari program dan polisi yang kukuh untuk mengatasi potensi kejutan pasaran.

Manakala dalam kategori Kualiti dan Keselamatan Makanan, Malaysia menunjukkan prestasi yang baik dengan mencapai skor 75 dan menduduki tempat ke-38. Ini menunjukkan bahawa kepelbagaian, kualiti, dan keselamatan makanan di negara ini pada berada di tahap yang baik.

Namun, bagi indikator seterusnya iaitu Ketersediaan (Availability), Malaysia hanya mencapai skor sederhana sebanyak 60. Indikator ini mengukur tingkat pengeluaran di ladang, risiko gangguan bekalan, kapasiti pengedaran makanan, serta penyelidikan dan pengembangan dalam meningkatkan hasil pertanian negara.

Sementara itu, Malaysia hanya mencapai nilai 54 pada indikator ke-empat yang mengukur kemampuan dan adaptasi sistem makanan negara untuk mengatasi cabaran seperti perubahan iklim, ketahanan terhadap risiko sumber alam, serta respon terhadap potensi risiko yang ada.

Dengan itu, dapat dirumuskan bahawa prestasi Malaysia tergolong di tahap memuaskan, terutama dalam dua aspek yang utama, iaitu kebolehcapaian dan kualiti serta keselamatan makanan yang optimum. Meskipun demikian, pembaikan yang berterusan harus dilaksanakan dalam mengatasi dua pemasalahan yang menggugat sekuriti makanan kita, iaitu ketersediaan dan kelestarian. Oleh yang demikian, semua pihak perlu berganding bahu, bersama kerajaan menggembleng usaha dalam meningkatkan sumber, keterjaminan dan keselamatan makanan negara ke tahap yang lebih tinggi, agar sistem makanan negara kekal berdaya tahan dalam mengharungi pelbagai cabaran, mampan, dan memenuhi segenap aspek keperluan negara secara total.


*Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis berdasarkan bidang tugasnya dan tidak semestinya mewakili pandangan FAMA secara khusus.



22 lihatan0 komen

Comments


bottom of page