top of page
  • Writer's pictureYBhg, Dato’ Zainal Abidin Bin Yang Razalli

Sekuriti Makanan Malaysia

Updated: 14 Sep 2022

Memenuhi keperluan domestik dan peningkatan penduduk dunia




“Dunia kini di dalam keadaan yang membimbangkan dari kesan pandemik Covid 19 dan situasi ketidakamanan global (global insecurity) hasil peperangan diantara Ukraine dan Rusia.”

Keselamatan Makanan atau Food Security ditakrifkan sebagai situasi di mana negara mempunyai akses yang boleh dipercayai kepada kuantiti makanan yang berpatutan dan berkhasiat yang mencukupi termasuk pengeluaran, pemprosesan, pengedaran, pemasaran, pemerolehan dan penggunaan makanan.


Dunia kini di dalam keadaan yang membimbangkan dari kesan pandemik Covid 19 dan situasi ketidakamanan global (global insecurity) hasil peperangan diantara Ukraine dan Rusia. Kesan dari keadaan tidak menentu ini berkemungkinan akan menjejaskan food security negara yang juga berkebolehan membawa kepada keadaan yang mengancam kestabilan dan keselamatan negara.


Justeru negara perlu mengambil langkah langkah untuk menjamin stok makanan negara berada di peringkat yang terbaik. Keselamatan stok makanan menjadi penekanan utama kepada keselamatan dan kestabilan negara.


19 lihatan0 komen

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page