top of page
  • Writer's pictureFadly Amri

Hirisan Sinaran Mentari: Informasi Tembikai di Malaysia

Updated: 24 Apr


Malaysia's Watermelon Infographic
Infografik Tembikai Malaysia

Ketika kita dilanda musim panas dan kering, tidak ada penawar yang lebih baik daripada sehiris tembikai yang sejuk dan rangup. Hari ini, kita akan melihat lebih dekat hubungan cinta Malaysia dengan buah tembikai, melalui infografik menarik yang mengungkap intipati tanaman tembikai di negara ini.


Keajaiban Tembikai

Di Malaysia, tembikai lebih daripada sekadar buah; ia adalah simbol kegembiraan dan kesegaran. Infografik ini mengungkapkan statistik menarik yang melukiskan gambaran perjalanan buah ini dari ladang ke meja makan.

  • Saiz: Secara lazimnya, pengguna di Malaysia memilih tembikai mereka dalam semua saiz, dikategorikan sebagai kecil (di bawah 4.5 kg), sederhana (4.6-7.5 kg), dan besar (di atas 7.6 kg). Buah yang bersaiz sederhana adalah pilihan terbaik bagi kebanyakan orang!

  • Penuaian: Dengan pengeluaran tahunan sebanyak 135,682 tan(DOA,2022), petani tembikai Malaysia layak digelar wira sejati, memastikan buah ini menghiasi meja makan kita sepanjang tahun.

  • Kegemaran Nasional: Secara purata, setiap orang di Malaysia menikmati kira-kira 3 kg tembikai setahun. Ini adalah bukti statusnya sebagai kegemaran umum yang versatil untuk dijamah serta dibuat jus bagi setiap situasi dan keadaan.

  • Penanaman dengan Penuh Kasih Sayang: Lebih daripada 8,000 hektar diperuntukkan untuk penanaman tembikai di Malaysia, merupakan indikator jelas tentang kepentingan buah ini dalam pertanian Malaysia. Pengeluaran buah tembikai didominasi oleh negeri Kelantan, Pahang dan Johor yang mewakili 62% dari pengeluaran tahunan keseluruhan.

Analisis harga tembikai tahun 2023 - 2024
Analisis Tren Harga Bulanan April 2023 - April 2024

  • Harga Pasaran: Infografik ini menggariskan tren harga, bagaimana aliran turun naik dari masa ke masa yang mencerminkan penawaran dan permintaan yang bersifat dinamik. Berdasarkan aliran harga di atas, harga runcit purata tahunan terkini adalah sebanyak RM3.84/kg, harga terendah direkodkan ialah RM3.44/kg pada bulan Mei 2024, manakala tertinggi berlaku pada bulan Januari 2024 sebanyak RM4.63/kg dan harga terkini pada April 2024 ialah RM3.63/kg. Harga tembikai dipengaruhi oleh faktor permintaan dan penawaran. Jika permintaan tinggi dan penawaran rendah, harga cenderung meningkat. Sebaliknya, jika penawaran meningkat dan permintaan rendah, harga akan menurun. Oleh itu, faktor-faktor seperti musim, cuaca, dan keadaan pasaran memainkan peranan dalam menentukan harga tembikai.

Kesimpulan

Di sebalik setiap potongan tembikai merefleks cerita tentang dedikasi dan semangat petani kita yang bekerja keras untuk menanam buah ini, memastikan ketersediaan bekalan untuk dinikmati oleh segenap pengguna.

Oleh Itu, selepas ini anda menikmati sepotong tembikai, ingatlah ia lebih daripada sekadar snek—ia adalah hirisan kebanggaan produk agromakanan Malaysia. 🍉

41 lihatan0 komen

Comentários


bottom of page